Drie voor de prijs van één, en dat in een betaalbare paperback op 314 bladzijden. Toen ik dit boek zag liggen dacht ik: 'het zal wel zijn dat dit mijn introductie tot het werk van Paul Auster zal worden.'
Het is confronterend om als lezer je tanden stuk te bijten op een boek. Want het is overduidelijk dat Auster niet de man is van de ééndimensionaliteit, hoewel hij in deze werken een aantal elementen van de detectiveroman, die je daarvan zou kunnen verdenken, incorporeert.
Deze drie verhalen hebben allemaal een desoriënterend element, waarbij personages dingen doen of meemaken die ontregelend en in het geval van literair minderbegaafde lezers ondoorgrondelijk zijn. Auster zuigt je als lezer wel binnen in het hoofd van zijn personages, maar zelfs met die goddelijke blik was het grijpen naar strohalmen terwijl je een konijnenhol indendert.
Tegelijk spreken die verhalen met en over andere literatuur in een intertekstualiteit die als vanzelfsprekend mijn petje te boven gaat. In City of Glass schrijft Auster een doorwrocht tractaat over Don Quichot, maar wat moet/kan ik daarmee als ik het origineel niet gelezen heb, laat staan een aantal andere doorwrochte meningen over dat boek.
En daarbovenop zouden die verhalen ook onderling verbonden moeten zijn, maar ook daar ben ik grotendeels het spoor bijster.
Samengevat: ideaal leesvoer voor dikke nekken en literaire snobs die dringend een toontje lager moeten zingen.
For what it's worth, dit is wat AI hierover te zeggen heeft, en dat lijkt minstens 7 keer meer inzicht dan wat ik bieden kan:
1. **Innovatieve structuur**: De trilogie bestaat uit drie onderling verbonden romans—**City of Glass**, **Ghosts** en **The Locked Room**—die elementen van detectiveverhalen combineren met postmoderne en existentiële thema's.
2. **Filosofische diepgang**: Auster onderzoekt complexe thema's zoals identiteit, realiteit en de aard van taal en verhalen vertellen. Deze filosofische diepgang voegt lagen van betekenis toe aan het verhaal.
3. **Literaire stijl**: Austers schrijven staat bekend om zijn vloeiendheid en de manier waarop het lezers meeneemt in de psychologische landschappen van de protagonisten. Zijn gebruik van metafictie en intertekstualiteit, verwijzend naar werken als Don Quichot, voegt een rijke literaire textuur toe.
4. **Ambiguïteit en mysterie**: De romans zitten vol ambiguïteit en open vragen, die lezers boeien en uitnodigen tot meerdere interpretaties.
### Verbindingen tussen de verhalen
De drie romans zijn zowel thematisch als via terugkerende motieven met elkaar verbonden:
- **City of Glass**: Volgt Daniel Quinn, een schrijver die privédetective wordt. Het verhaal duikt in zijn identiteitscrisis en de vage grenzen tussen realiteit en fictie.
- **Ghosts**: Met Blue, een privédetective die is ingehuurd om een man genaamd Black te bespioneren. Het verhaal verkent thema's als obsessie en het verlies van zichzelf.
- **The Locked Room**: Draait om een naamloze verteller die de taak heeft om de werken van zijn vermiste vriend Fanshawe te bewerken. Deze roman onderzoekt auteurschap, loyaliteit en de gevolgen van het verdiepen in het leven van een ander.
Elk verhaal weerspiegelt en breekt de anderen, waardoor een samenhangend geheel ontstaat dat de aard van identiteit en realiteit vanuit verschillende hoeken onderzoekt.
Comentários